Nieuws sept. 2021

Jambo allen !                                                                                                          Sept. 2021

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne zomer hebben gehad ! Het was de bedoeling dat wij naar Nederland zouden komen deze zomer, maar vanwege alle maatregelen hebben we besloten dat niet te doen. Hopelijk volgend jaar wel !
We dachten dat het leuk zou zijn als jullie een kijkje krijgen in de ‘vakanties’ van twee van onze jongens op  de farm.

De jongens op de farm mochten er een paar dagen uit. Dit gebeurt drie keer per jaar maar vanwege Covid was dit het afgelopen jaar wat minder vaak. Dit gaat om de jongens die in level 2 of 3 zitten. De nieuwe jongens (level 1) mogen nog niet weg omdat de meesten daar nog niet klaar voor zijn. Voor de jongens in level 2 of 3 kijken we of er een familielid bereid is om de jongen een aantal dagen in huis te hebben.  Er zijn altijd een aantal jongens die dit helaas niet hebben…. Dan gaan wij aan de slag om te zoeken naar een alternatieve plek, of ze blijven op de farm.
Deze keer waren er vier jongens die geen familie hebben die ze wilden ontvangen en één voor wie het gevaarlijk zou zijn te gaan.  Voor drie jongens hebben we een plek gevonden bij jongens die al bij ons geslaagd zijn en een baan hebben  Over  de andere twee zal ik even wat meer vertellen:

Sali vonden we in een park in Nairobi. Hij komt uit Zuid-Soedan, een gebied waar veel stammentwisten waren. Hij denkt niet dat zijn ouders nog leven. Op een dag besloot hij naar Noord-Soedan te gaan waar hij een zus zou hebben maar de vrachtwagen waar hij zich in verstopte kwam in Nairobi uit, waar hij de taal niet kennende in een park terecht kwam en daar sliep. Gelukkig zagen we hem daar en is hij nu op de boerderij en de jongens zijn zijn vrienden. Hij is nu in level 2 en mag dus een paar dagen weg. We zijn al een tijdje aan het proberen om eventuele familie te traceren. In dit proces zijn we in contact gekomen met een Soedanese voorganger en zijn vrouw die in Nairobi wonen, waar Sali heen mocht  voor een lang weekend! Mooi hoe God werkt! Hij was zo blij en kwam ook nog eens terug met nieuwe kleren!

B (vanwege zijn situatie kunnen wij zijn naam niet noemen) kwam bij ons via justitie, die een proefproject doet met alternatieve straffen. Vanwege zijn delict had hij een ‘shoot to kill’, dat betekent dat als hij de farm afgaat zonder dat hij het programma afmaakt, hij ‘vogelvrij’ is verklaard  en dat niet alleen  zijn voormalige bendeleden maar ook de politie zou dan een gevaar voor zijn leven zijn. Voor hem zou het gevaarlijk zijn om op de bus te stappen, want we weten ook niet waar de bendeleden zitten.
Maar we kregen contact met zijn oma in een dorpje. We hebben hem daar helemaal heen gebracht en haar geld gegeven om hem terug naar de farm te brengen. Het was best even spannend maar hij is veilig terug halleluja!  Als wij van tevoren hadden geweten uit welke sitatie hij kwam hadden wij hem niet geaccepteerd.  Maar zo kan God dus ook werken?

Hopelijk hebben jullie nog een beetje goede nazomer
Jolanda Odiyo.