Kerstactie 2022

Jambo allemaal

Wij zijn al weer aan het voorbereiden voor de kerstactie! Deze keer helemaal zonder beperkingen door de overheid i.v.m. corona en zo. We kunnen gelukkig weer overal heen! We doen natuurlijk het hele jaar door veel voor de mensen (mede dankzij jullie) maar zoals ieder jaar willen we graag iets speciaals doen met de kerst!

De volgende projecten zouden we graag weer willen doen dit jaar !

Kibera

Meestal gaan we op eerste kerstdag Kibera in, de grootste krottenwijk in Kenia. Hier wonen naar schatting honderdduizenden mensen, sommige statistieken zeggen: bijna een miljoen, maar is moeilijk te zeggen!

Met name ‘beneden’ in Kibera wonen de armste mensen. Boven zijn de meeste huisjes van steen maar hoe meer je naar beneden loopt, hoe meer ‘huisjes’ van modder en golfplaat. Er loopt een vieze rivier door waar mensen hun afval ingooien (er staan ook niet echt vuilnisbakken ofzo……. ●-  ) en de mensen die geen geld hebben hun was in moeten doen en soms zelfs drinken. Vorig jaar hebben we voedselpakketten rond gebracht en bleek dat zelfs de meel en olie niet gebruikt konden omdat ze geen kooltjes hadden om op te koken, dus daar houden we dit jaar rekening mee! Als er genoeg is betalen we ook graag de huur voor een aantal mensen in Kibera. Het is namelijk zo dat ook de krotten een ‘huisbaas’ hebben en wanneer ze op de 5e niet hebben betaald, vinden ze een slot op je deur…… Dat is natuurlijk het hele jaar door heel erg,  maar zeker rond de kerstdagen!

De Jeugdgevangenis

Eén van mijn favoriete plekken is de jeugdgevangenis ! Het is echt altijd gaaf daar te zijn, maar voor de jongens is het daar moeilijk, zeker rond de kerst, wanneer anderen bij elkaar zijn, dan is het in de gevangenis wel erg eenzaam. Wij mogen een kerstfeest voor ze organiseren ! Dit vinden wij heel gaaf; we verwachten rond de 100 jongens, en zouden ze graag allemaal in ieder geval een snack en drinken willen geven en als het kan nog iets blijvends! Hiernaast natuurlijk een boodschap van Hoop want die kunnen ze wel gebruiken. Vorig jaar zei één van de jongens: “we hebben hier geen familie maar vandaag zijn jullie onze familie”.

Manyota jongens (ons Openlucht project)

Dit is ons project in de slums waar de jongens komen om punten te halen om voor onze boerderij in aanmerking te komen. Dat betekent dat ze dus nog wel op straat of in de slums leven terwijl ze hun punten sparen. Dit is niet altijd makkelijk en onze staf heeft tussen kerst en nieuwjaar vrij. Om dit te overbruggen en ook om de jongens gemotiveerd te houden, willen we graag wat extra’s doen met ze; allereerst zorgen dat ze voor die week te eten hebben, en verder zou het geweldig zijn ze een dagje mee uit te kunnen nemen ergens naar toe !

Osiligifarm (Onze boerderij van hoop)

Zodra de jongens bij ons op de boerderij komen wonen, hebben ze gelukkig elke dag te eten en een goede slaapplek en hoop voor de toekomst. Toch zou het erg leuk zijn iets extra’s te doen voor de kerst. De jongens die in level 2 en 3 zitten mogen een paar dagen naar ‘huis’ wanneer we een bevestiging van iemand hebben dat ze daar welkom zijn. Level 1 blijft op de farm, samen met de jongens die geen plek hebben om heen te gaan (soms zoeken wij ook een plek voor ze). We organiseren graag een feest voor ze, als het lukt nog met een klein kadootje zoals T-shirts!

Deze keer ook wat nieuws: Osiligi gives back ! Osiligi betekent Hoop, en we zijn een programma begonnen waarmee onze jongens de Hoop die ze hebben ontvangen weer uit mogen delen aan anderen! We willen  met een aantal van onze jongens de straat op om de jongens die nog op straat wonen te bemoedigen, eten te geven en uit te nodigen voor een verder gesprek!

Staf

De afgelopen jaren waren we erg gezegend met genoeg giften om de hele staf een financiële bonus en pakketje te kunnen geven, en nu zijn ze er een beetje aan gewend geraakt en hopen er al weer op-‘”●v. Ze verdienen het trouwens wel, de meesten doen risicovol werk, met hun hele hart!    Onze jongens zijn, met name wanneer ze net van de straat komen, niet altijd de makkelijksten.

Maar ook het kantoorwerk van Afri-lift is niet altijd makkelijk; een maandelijks budget maken terwijl we niet altijd weten wat er binnen gaat komen, en samen met ons keuzes maken over wat per maand wel en niet kan; ook zij zijn erg betrokken en doen geweldig werk!
Trouwens, beide kantoormedewerkers komen uit ons eigen sponsorship programma !

Mama’s

Dit zijn de mama’s die aan de kant van de weg zitten te wachten op een dagbaantje om voor iemand te wassen of schoon te maken. Dit is vaak slecht betaald en risicovol, maar ook zijn er veel meer mama’s dan baantjes ! Deze vrouwen zijn altijd ontzettend dankbaar wanneer ze een voedsel pakket mogen ontvangen, want dan kunnen ze hun kinderen weer eten geven en met de kerstdagen thuis blijven

We zien er naar uit dit allemaal, met jullie hulp, weer te kunnen doen !

Voor een éénmalige of regelmatige gift zijn hier de details nog even:
Stichting Baraka, NL93 RABO 0105 4602 73

Alvast hartelijk dank en heel mooie feestdagen gewenst!

Jolanda