Kerstverslag 2023 Jolanda

www.stichtingbaraka.nl

Nieuwsbrief Kerstverslag 2023

Lieve Hollanders!

Allereerst wens ik jullie allemaal een heel goed nieuw jaar! Zoals ik al schreef was het het afgelopen jaar niet ons beste jaar,  maar het einde was, dankzij de kerstactie, toch weer een fijn einde en we hebben weer ontzettend veel kunnen doen!

Waar we wonen is een KFC (soort snackbar waar je kip met patat kan krijgen) in de buurt en daar lopen straatkinderen rond. Onze eigen kids mochten drie kerst activiteiten kiezen om mee te doen, dus natuurlijk was de KFC er één van😂.
Wel met de opdracht om gesprekjes aan te gaan met de kinderen en uit te vinden waarom ze op straat leven. Bijvoorbeeld de kleine Wamboi wiens moeder ook op straat bedelt en dat zij een stukje kip voor haar bewaarde. Of het zwakbegaafde meisje dat haar naam niet wist te zeggen maar duidelijk misbruikt wordt. Of het jongetje dat van school was gestuurd omdat hij niet kon betalen. Allemaal hun eigen verhaal en zo konden ze letterlijk en figuurlijk even op verhaal komen.

Openlucht project Kibera

De jongens van ons openlucht project hadden echt een geweldige dag! We zouden gaan bowlen en de jongens zeiden dat ze dat alleen in de films hadden gezien. Op het laatste moment dacht ik eraan dat ze sokken moeten hebben wat de meesten niet hebben. Dus wij  s ’morgens nog gauw even sokken gekocht! Ze waren heel enthousiast; wel waren ze gewaarschuwd, als ze ook maar naar iemands handtasje zouden kijken, zouden ze aan de kant moeten zitten, maar het ging (voor zover we weten😏) goed.

Aan het einde van het bowlen draaiden ze reggae muziek en begonnen onze boys enthousiast te dansen in het bowling centrum en veel mensen bleven kijken naar deze ‘vreemde’ groep! Haha, de staf van het bowlingcentrum wist ook niet zo goed wat ze ermee aan moesten, sommigen waren een beetje zenuwachtig en anderen van de staf gingen meedansen!

Hierna gingen we wat eten met ze, patat met kip, dat vonden ze natuurlijk geweldig. Toen ze dachten dat het afgelopen was, kregen ze ook allemaal nog een tas met eten mee. Je had ze moeten zien toen we de achterklep opendeden en ze de tassen zagen!

Vijf jongens uit deze groep verwachten we eind Januari op de farm!

Osiligi farm (de boerderij)

We zijn op de boerderij langs geweest om heerlijk samen kerstfeest te vieren. We hadden een paar dagen daarvoor al een geit gekocht en dat hele proces van het slachten vinden ze al geweldig. Maar het hoogtepunt is natuurlijk wanneer het geroosterde vlees op hun bord ligt! Ik heb daar een boodschap over ‘Wat is Kerst’ gedeeld.  Verder hebben alle farm stafleden een voucher voor de supermarkt gekregen.

We zijn afgelopen jaar ook iets nieuws begonnen: Osiligi gives back.

Wanneer we genoeg hebben om dit te sponsoren, gaan de jongens de straat op of een ander project bezoeken om ze te bemoedigen en met ze te eten. Deze keer hadden we een weeshuisje uitgezocht bij ons in de buurt. De jongens hadden de hele morgen in de keuken gestaan en namen het gekookte eten mee naar het weeshuis. Hiernaast organiseerden ze spelletjes en bemoedigden hen.  Al met al een hele goede ervaring voor de kinderen in het weeshuis maar ook zeker voor de jongens zelf; het ontdekken dat je zelf iets kunt geven aan anderen is heel verrijkend!

Prison (jeugdgevangenis)

Het bezoek aan de gevangenis was weer heel bijzonder. We hadden 150 spullen mee voor alle jongens een  tandenborstel, tandpasta, boxershort en stuk zeep.  Allemaal dingen waar onze eigen kinderen als hun kerstcadeau niet zo blij mee zouden zijn. ! Maar de jongens waren er erg blij mee; Daarnaast gaven we iedereen een flesje drinken en een zakje chips. Wij kwamen dus met grote dozen binnen die eerst door de leiding geïnspecteerd werden. Toen werd ons verteld dat onze normale ontmoetingsplaats niet beschikbaar was   We werden naar een veldje achterin gebracht. Bleek dat direct voor de gevangenis-moskee te zijn😊. Toen we begonnen met Zumba en fitness kwamen er steeds jongens bij die bij de moskee waren.  De Imam was dus minder blij maar ik bleef maar vriendelijk naar hem glimlachen…. Na de Zumba hadden we een tijd van ‘praise and worship’ met de jongens dat was heel gaaf. Een oudere jongen kwam de moslim jongeren ophalen (waarschijnlijk door de Imam gestuurd), maar een aantal bleven want die wilden wel meer horen.

Mijn collega Nicko deelde een bemoediging met de jongens; het is niet makkelijk om in de gevangenis te zitten en al helemaal niet rond de Kerst.  De meesten krijgen nooit bezoek. Het was fijn even ambassadeurs van de Koning te mogen zijn die wel om ze geeft en ze ziet!

Eerste kerstdag

We hebben de traditie om met eerste kerstdag anderen met hun kinderen uit te nodigen voor ontbijt. Na het ontbijt las ik het kerstverhaal en daarna kreeg iedereen een kadootje en een chocoladeletter! Omdat ik in november een aantal gasten had uit Nederland die dit mee konden nemen is dit voor de meesten gelukt! Hierna gingen we de krottenwijk in. Mikaya had net een kleine operatie gehad dus die kon niet mee maar Hadaya en Malaki wel. Met Matthew, onze sociaal werker, die de families had uitgezocht. De families waren allemaal blij met de manden met eten en financiële giften, maar één familie is me echt bijgebleven. Dit is een vrouw, Lucy, die een meisje van de straat had gehaald die bij haar kwam wonen. Helaas bleef het meisje doorgaan met het leven dat ze gewend was; veel drinken en steeds zwanger raken (is ook HIV positief). Lucy heeft echt haar best gedaan en huurde voor haar pleegdochter een andere krot vlak bij de hare, en ze nam de kinderen in huis. De laatste baby is overleden omdat moeder in een dronken slaap op haar ging liggen. We hebben nog even een kijkje genomen in haar pleegdochters krot en ik heb veel gezien maar dit greep me toch wel weer aan (zie foto). Dat iemand zo kan slapen. Alle zintuigen werden hier ook geactiveerd….

‘Oma’ Lucy heeft nu twee van haar jongens in huis en heeft moeite met schoolgeld; gelukkig konden we een beetje helpen; ze heeft echt een goed hart en we mochten haar ook bemoedigen om met God te wandelen en dat Hij heel blij is met wat zij doet! Ook dat ze voor haar pleegdochter kan blijven bidden, er is altijd Hoop! De jongens vroegen of we konden bidden dat moeder minder zou drinken en ze naar school zouden kunnen dus Malaki bad voor ze.  Na het bezoek had ik trouwens flinke uitslag op mijn huid van wat daar allemaal rondkroop😣

Een Keniaanse vriendin had wel meegewild met Kerst maar was er die dag niet; Vanwege extra giften hadden we nog manden over dus gewoon nog een ronde gedaan om families te bezoeken en deze keer kon Mikaya ook mee! Haar  kinderen kennen deze omgeving van krotten helemaal niet dus dit was ook een goede ervaring voor hen. Hadaya mocht voor deze familie bidden, dat moeder werk mag vinden en de kinderen naar school kunnen.

De staf (Nairobi team)

Het was vreemd om zonder Robin en Margaret de staf lunch te hebben, en we hebben ze dus maar even extra getracteerd op een geweldige plek; waar je zoveel kan eten als je wil, haha nou dat lukte wel! Het was ook heel grappig, er was een glijbaan en trampoline en mijn kids gingen daar niet meer op want zijn dat ontgroeid maar de staf dus wel! Sommigen hebben weinig speeltoestellen gezien in hun jeugd dus moesten even inhalen!

We hebben een video voor Robin en Margaret gemaakt met de staf en de staf heeft een welverdiende vakantie gehad. Ook zijn ze met een voucher en met beltegoed naar huis gegaan!

Al met al was dit weer een geweldige kerst. Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de geweldige giften waardoor dit mogelijk was; veel mensen zijn gezegend met eten, we hebben velen kunnen bemoedigen, en sommigen hun huur kunnen betalen of een financiële gift voor schoolgeld kunnen geven, terwijl andere kinderen en jongeren een heerlijke dag uit waren zonder zorgen!

Wij wensen jullie ook een geweldig nieuw jaar en nogmaals, ontzettend bedankt voor alle betrokkenheid!

Jolanda

Colofon:

Het e-mailadres van Baraka is:             info@stichtingbaraka.com
Het e-mailadres van Jolanda is:
jolanda@baraka4africa.org
Website van Baraka is:
www.stichtingbaraka.nl

Wilt u een nieuwsbrief ontvangen?

stuur een e-mail naar:                            margreetmarcel@hetnet.nl

Het banknummer van Baraka:                         NL93 RABO 0105 4602 73

De Stichting Baraka ondersteunt de activiteiten van Jolanda in Kenia.
Giften zijn aftrekbaar voor de belasting (Anbi-stichting)
De stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam nr. 3421 7149

Jolanda Odiyo woont nu al meer dan 20 jaar in Kenia om de straatjongeren te helpen aan een betere toekomst. Zij doet dit samen met het lokale team van Afri-Lift, met name door middel van de boerderij waar jongens van de straat en uit de jeugdgevangenis een tweejarige opleiding krijgen tot landbouwmedewerker,  waarna ze altijd een baan kunnen krijgen bij lokale boeren.