Nieuws Jolanda nov. 2021

Nr 80

Jambo allemaal
Hier weer een nieuwsbrief vanuit Kenia met een update van de projecten; deze keer het gevangenis project iets meer uitgelicht!

De Farm

De boerderij loopt goed ! We hebben een leuke groep jongens en op het moment eigenlijk weinig agressie, heerlijk ! Onder ‘prison’ kunnen jullie lezen over de jongens die uit de Jeugdgevangenis komen; de integratie met de andere jongens verloopt best goed!

De productie van de sla gaat goed en we hebben de eerste leveringen gedaan aan een supermarktketen. Hiernaast hebben twee studenten Mount Kenia beklommen en hiermee fondsen geworven, wat aangevuld is door een organisatie (WWVK). Dit kan besteed worden aan een solar systeem om met behulp van zonne-energie de circulatie van water en zuurstof uit te voeren op gezette tijden.

Deze week slagen weer twee jongens, zo gaaf ! Voor allebei is een werkplek gevonden waar ze betaalt aan het werk kunnen! Lekker uit de stad en elke maand een loon !

Prison (jeugdgevangenis)
We hebben een meeting gehad met een organisatie die zich inzet voor alternatieve straffen voor jongeren. Toen zij, via onze contactpersoon, onze farm bezochten waren zij zo blij te zien dat we een jongen (B) hebben als ‘proefproject’ van justitie en dat hij het goed doet ! Zij waren op zoek naar een succesverhaal zodat zij dit weer aan allerlei rechterlijke instanties konden  laten zien om dit te promoten. Zij hebben een korte video gemaakt hiervan.

Deze jongen is nu bijna een jaar bij ons en gaat nu goed, het is heel bijzonder. Hij stond op de terroristenlijst , dus was vogelvrij verklaard door de politie en nu werkt hij in de Greenhousses en stond hij pas opeens mee te zingen met worship team😇, dit is toch echt gaaf.

Wij krijgen nu drie soorten jongens vanuit de jeugdgevangenis

1.      Jongens die hun straf hebben uitgezeten en geen (goede) plek hebben om naar terug te gaan

2.      Jongens die door de rechter als proef naar ons komen als taakstraf (officieel)

3.      Jongens die worden vrijgesproken (vaak na een lange wacht in voorarrest) omdat ze tegen de rechter verklaren naar onze farm te gaan (Door rechter goedgekeurd maar niet als taakstraf)

Afgelopen week hebben we een nieuwe jongen  ontvangen uit de derde categorie, die we  N noemen.  N is al een aantal keren  opgepakt geweest vanwege kleinere vergrijpen en had deze keer al negen maanden in voorarrest gezeten. Hij zegt dat hij 17 is maar lijkt jonger. We hadden hem al een aantal keer gesproken tijdens onze bezoeken in het prison.  Eindelijk mocht hij voorkomen en verklaarde hij dat hij naar onze boerderij wil en zijn oude leven achter zich wil laten; dit heeft meegespeeld in de beslissing hem vrij te spreken. Toen hij op de boerderij aankwam bleek hij twee van de ex-prison jongens nog te kennen.

Bidden jullie mee voor een complete verandering in zijn leven ?

Kitale

Wij hebben een zusterproject in Kitale dat ongeveer 7 uur tijden van Nairobi ligt; de oprichters zijn Rick & Cheri, waar ik vroeger ook een tijdje mee samen heb gewerkt. Helaas is Rick overleden en is het nu een beetje veel voor Cheri die 70+ is. Hiernaast is er een conflict ontstaan tussen Cheri en een vrijwilliger die met allerlei aantijgingen kwam. Ik ben door de organisatie die Cheri heeft uitgezonden gevraagd om haar een beetje te helpen en ook de aantijgingen te onderzoeken, dus ben nu elke maand een aantal dagen in Kitale. Dit vind ik wel boeiend om te doen! Mijn kinderen worden ook ouder dus iets makkelijker om een aantal dagen weg te zijn.

Familie

Wij zijn erg blij dat de kinderen weer naar school mogen! Twee van de drie zijn al lekker aan het (pre)puberen, dat lijkt iets internationaals 😆. Malaki en Hadaya zijn nu in middle school (11 tot 14 jaar, met 14 gaan ze hier naar high school). Dat is al een hele verandering. Mikaya is nog een half jaar op de lagere school en is nog lekker kind…..