Nieuws van Jolanda

Nieuwsbrief Jolanda Kuiphof

april / mei 2021         nr. 77

Jambo allemaal!

Gelukkig zijn na 9 maanden gesloten te zijn, de scholen weer open! Dat scheelt een stuk zeg, heb weer wat meer tijd. Malaki was wel weer 10 dagen thuis omdat iemand op school positief was getest maar dat is te overzien! Omdat onze collega Boaz positief was getest en hij de kids die week 2 keer naar school had gebracht moesten onze kids ook weer allemaal getest….. gelukkig allemaal negatief! Genoeg over Covid…… er gebeuren ook een hoop goede dingen.

Oeps, net voor het verzenden is een nieuwe lock-down aangekondigd, alles gaat weer dicht voor minimaal 6 weken…..

Kibera openlucht project

De boys mogen nu ook weer officieel samenkomen, met mondkapje en afstand houden wat hier dus niet echt gebeurt 🤔….. mondkapje doen mensen wel op in de steden en op de openbare plekken maar in de dorpjes en sloppenwijken erg weinig.  Afstand houden als je met 7 mensen in een krot van 3 bij 3 woont is ook onmogelijk…..

Er zijn weer nieuwe jongens naar de farm gegaan dus toen ik het openluchtproject bezocht, hadden we een klein groepje maar is nu al weer aangevuld! Wij gaan eigenlijk nooit jongens uitnodigen, ze komen gewoon naar ons toe. We hebben weer een heerlijk stel en hopelijk gaat de volgende groep in Mei naar de farm.

De Kibera boys

Farm

De boerderij gaat op het moment erg goed. We zijn ook flink aan het bouwen: een nieuw varkenshok, een mushroom-huisje (gesponsord door de  stichting Rehema) en binnenkort beginnen we met de bouw van een nieuwe slaapzaal voor de jongens die in level 3 en 4 zijn. Ook zijn we aan het experimenteren met wat andere gewassen en manieren van verbouwen, omdat met de lokale markt de winst erg klein is.  Het is nog spannend!

Een hoogtepunt was het slagen van drie jongens, waarvan één van de jongens de eerste uit de gevangenis is die bij ons is geslaagd! Een busje vol met stafleden (inclusief de hoogste officier) uit de gevangenis kwamen om dit samen te vieren en de jongen leidde zelf de dienst! Alle drie jongens hebben een baan bij een boer, en één van hen gaat naar een farm waar al een andere jongen werkt die een paar jaar geleden bij ons geslaagd was, en zijn leidinggevende kwam ook! Ze is erg blij met de eerste jongen (ze zei  at de farm opbrengst is verdubbeld!) en we hopen dat ze net zo blij zal zijn met deze jongen!

Bijzonder  is ook dat wij blijkbaar een proefproject zijn voor alternatieve straf; dit wisten wij niet toen de betreffende jongen kwam trouwens, maar goed, we weten weleens vaker iets niet🤷‍♀️. Pas toen ik de staf van de gevangenis liet weten dat de jongen dacht aan weglopen kwam er opeens iemand langs met een verklaring van de rechter dat hij bij ons moet blijven om zijn alternatieve straf uit te zitten……Ook fijn is dat we met behulp van een mooie onverwachte gift ons hele CCTV systeem (bewakingscamera-systeem, red.) konden vernieuwen. Wat we hadden was echt verouderd en nu hebben we nieuwe camera’s kunnen installeren, met beter bereik en sommigen op zonne-energie! Haha, wij zijn er blijer mee dan de jongens🤣

Waar de jongens wel blij mee zijn, zijn de nieuwe ‘gym spulllen’ voor de fitness ruimte! Dit werd mogelijk gemaakt door stichting Hadassa Imani en de jongens zijn erg dankbaar.

Team/kantoor

Zoals ik al vermeldde had Boaz (kantoormedewerker) Covid en hij heeft meer dan een week aan de beademing in het ziekenhuis gelegen. Dit tot gevolg dat hij 3 weken weg was, de hele staf en mijn gezin dus weer moesten testen en ik nu een deel van zijn werk doe, wat best boeiend was voor een korte termijn😉.  We weten nog niet wanneer hij terug komt. Doordat ik nu groentes moest afleveren heb ik nu zelf ook een beter idee van wat de ‘markt’ wil enzo… wel neemt het behoorlijk wat tijd in beslag dus ik ben wel weer blij wanneer hij het weer kan doen.

Iemand uit Nederland had een mooie gift gegeven waar we voor het kantoor een nieuwe brommer voor hebben kunnen kopen, wat Boaz erg helpt in zijn werk. Daarnaast konden we ook een nieuwe batterij aanschaffen voor de zonnepanelen voor het kantoor, zodat wanneer de elektriciteit uitvalt (dat gebeurt regelmatig) het kantoorwerk gewoon door kan gaan!

Het is nog spannend of we wel of niet naar Nederland komen deze zomer. De kids zijn de maanden juni/juli vrij maar het is nog niet duidelijk wat de maatregelen in juni zullen zijn wat betreft quarantaine, kerken etc.
We hopen hier eind April meer duidelijkheid over te hebben!

Ik wens jullie een fijne lente!

Jolanda Odiyo

Colofon:

Het e-mailadres van Baraka is:      info@stichtingbaraka.com
Het e-mailadres van Jolanda is:
jolanda@baraka4africa.org
Website van Baraka is:
www.stichtingbaraka.nl
Het banknummer van Baraka:      NL93 RABO 0105 4602 73
De Stichting Baraka ondersteunt de activiteiten van Jolanda in Kenia.
Giften zijn aftrekbaar voor de belasting (Anbi-stichting)
De stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam nr 3421 7149
De stichting is deelnemer van het landelijk orgaan: Missie Nederland te Driebergen.
De stichting is partner van de stichting Afrilift te Kenia die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de activiteiten,
www.afrilift.com