Nieuwsbrief mei 2022

Nieuwsbrief Jolanda.

Jambo allemaal ! Wij zijn aan het voorbereiden voor ons verlof en druk om hier alles goed achter te laten ! Ook zijn we weer erg dankbaar voor de jongens die geslaagd zijn !

Kibera

Kibera is de grootste krottenwijk in Kenya; hier is waar wij een openlucht project runnen om de jongens die rondhangen een programma aan te bieden waar ze punten mee kunnen halen om een plek op de boerderij te verdienen. We ontmoeten de boys op een veldje aan de rand van Kibera. Dit gaat tot nu toe erg goed, en we hebben weer een nieuwe groep jongens klaar om naar de farm te gaan.

Het veldje wordt langzamerhand steeds onrustiger vanwege politieke campagnes, dus af en toe zien we de boys op een andere plek. De meesten hebben geen mobiel ofzo, dus dan vertellen we dit aan een jongen en die vertelt het door; ze lijken elkaar altijd wel ergens tegen te komen, en niet altijd op de beste plekken of tijden● –●

Onze Farm (Boerderij)

De boerderij gaat momenteel goed! Onze sla productie wordt nu wat meer, en we hebben fondsen ontvangen voor een tweedehands koelwagen om de sla naar de supermarkt te kunnen brengen. Gaaf!

Een aantal jongens zijn geslaagd en we zijn erg blij met ze! Als het goed is hebben jullie een newsflash ontvangen met het verhaal over Sali, gevonden in een park. Hij heeft zijn twee jaar afgemaakt, en is nu terug bij familie in Sudan! Een groep andere  jongens zijn ook geslaagd. Eén van hen kwam uit de gevangenis en is zo veranderd, echt heel bijzonder. De anderen kwamen uit Kibera en ze zijn nu allemaal aan het werk bij boeren of landbouw bedrijven !

Eén van de jongens die 2 maanden geleden geslaagd is (Waria) deed het erg goed bij een boer die opeens helaas overleed en hij niet kon blijven. Hij is nu ‘caretaker’ in een kerk, en dat terwijl hij uit een achtergrond van een ander geloof kwam en eerst heel bang was voor zijn familie om hen te laten weten dat hij een keuze heeft gemaakt voor Jezus! Heel mooi was trouwens, dat hij toen hij gedoopt werd zei:’ Ik heb het zo gewaardeerd dat jullie mij nooit als iemand van een ander geloof hebben gezien maar gewoon Waria!’ Hij is zelf langzamerhand tot deze keuze gekomen.

Wat heel bijzonder was afgelopen maand, is dat een aantal van onze jongens die uit de gevangenis komen, erg graag een keer met ons mee wilden naar de prison om te getuigen en de jongens aan te moedigen een beter leven op te bouwen na de gevangenis. Hier volgt het verhaal.

Kamiti prison (Jeugdgevangenis)

Wij gingen met drie van de jongens een dagje naar de prison. Ze hadden alle drie iets voorbereid om te delen. B, die daar een jaar in voor arrest had gezeten en nu alweer meer dan een jaar bij ons is, herkende toch nog een aantal van de jongens die daar helaas al een aantal jaren zitten in afwachting van hun vonnis. Zij konden bijna niet geloven dat dit dezelfde B is die zij nog kenden! Ze vroegen hem zelfs of hij zijn gedrag aan het neppen was omdat wij erbij zijn● –  . De andere twee deelden ook over hun nieuwe leven en 1 van de jongens bad voor ze aan het eind.

Hierna hadden we tijd om het na te bespreken en met name B was erg geraakt. Hij zag zijn beste maatje die er al drie jaar was en nog geen uitzicht had om eruit te komen. Een andere vriend was overleden (onder dubieuze omstandigheden). Hij had tranen toen we baden en hij voelde beiden verdriet en zwaarte voor de jongens en aan de andere kant de dankbaarheid dat hij een nieuw leven heeft; het was een heel bijzonder moment. Ik had zelf ook tranen in mijn ogen; wat mooi om hier deel van te mogen zijn !

Familie

Tinga die al meer dan tien jaar bij ons woont en een beetje zwakbegaafd en autistisch is, is een goede jongen, maar overziet niet altijd wat hij doet. Hij deed een interne opleiding voor loodgieter, op een niveau dat bij hem past. Helaas had hij wat vuurwerk mee naar school genomen en dit met twee vrienden s ’nachts afgestoken. Dit veroorzaakte een chaos en studenten begonnen te rennen; vanwege terroristische dreigingen en recente incidenten waar jongeren hun school afbrandden, werd dit heel serieus genomen en werd hij opgepakt met als aanklacht ‘bezit van explosieven’ …..

Het kostte aardig wat geld en praten om hem hier weer uit te krijgen…. Is nu helaas van school gestuurd en weer bij ons…. We gaan nu kijken of hij ergens anders kan leren en toch nog zijn examens te doen

Onze tweeling (dochters van Odiyo’s overleden zus) begint nu hun laatste jaar van de middelbare school. Met dank aan geweldige sponsors in Holland is dit mogelijk.

Verlof

Het is bijna zover ! Onze drie musketiers zien erg uit naar Nederland. Ik kom eerst met 1 kind, zodat we bij mijn ouders kunnen verblijven de eerste paar weken. Hierna moeten we nog even kijken waar we verblijven, het liefst dichtbij ouders (Haarlem centrum/zuid). Als jullie nog een plekje weten/hebben hoor ik het graag ! Dit gaat dan met name om de tweede helft van Juli en misschien een paar dagen in Augustus, steeds een paar dagen want we gaan verder het hele land door!

De meeste diensten zijn gepland, maar ik zal in Mei nog een korte lijst sturen met wanneer we precies in welke kerken zijn.

Jolanda

Ondersteunen van dit werk

Jolanda is met haar team buitengewoon dankbaar voor de vele giften van betrokken mensen omdat ze hier volledig afhankelijk van zijn. De giften hiervoor kunnen overgemaakt worden naar:

NL93 RABO 0105 4602 73
Ten name van: Stichting Baraka
Ten gunste van het ontwikkelingswerk
van Jolanda in Kenia.